Fællesskab

Alle børn har retten til fællesskabet, og på Skovlyskolen har vi fokus på at arbejde med inkluderende børnefællesskaber. Vi ved, at dette har afgørende betydning for børns læring, trivsel og udvikling.  Når børn er en del af fællesskabe, har de både kammeratlige og samarbejdsrelationer til andre elever – og navnlig føler sig som en del af de større fællesskaber.

Børnene skal deltage aktivt og kunne påvirke og bidrage til fælleskabet, og som skole skal vi arbejde med muligheder for at deltage i fællesskabet. Det er skolens kerneopgave at sikre, at alle børns forudsætninger bliver tilgodeset, og at alle børn har adgang til deltagelse i faglige og sociale fællesskaber i skolen.

Traditioner på Skovlyskolen

Den gode tradition er noget, man husker, og glæder sig til. Den giver glæde og sammenhold, og er med til at fortælle historien om Skovlyskolen, hvem vi er, og gerne vil være. Traditionerne er en vigtig del af vores skoles fælleskab.

På Skovlyskolen har vi en lang række af traditioner – nogle har været en del af skolen i mange år, og nye er kommet til. Traditioner eksisterer og udvikler sig i samspil med medarbejdere, børn og forældre. Vi ønsker, at vores traditioner skal være vedkommende, afspejle fællesskabet og traditionerne skal være forankret i både fortid og nutid.

I hver af skolens afdelinger er der desuden forskellige traditioner og begivenheder tilpasset elevernes alder og behov. Der er f.eks. spilledag, med forskellige brætspil, ly-samlinger og forskellige juletraditioner i de enkelte ly m.m.

Hvilke traditioner har vi?

• Venskabsløbet på Skolernes motionsdag. Denne dag løber vi sponsorløb i samarbejde med Red Barnet til glæde for udsatte børn i Danmark.

• Ly-skovture Granly, Bøgely og Birkely i august/september.

• Fælles emneuge for hele skolen og omlagte uger

• Halloween – for de yngste.

• FN´s Børnerettighedsdag fejrer hele skolen som ambassadørskole for Red Barnet.

• Juleklippedag for hele skolen. For eleverne i afdeling 2 er der også julefodbold denne dag.

• Lucia. SFO arrangerer Lucia – her går elever fra SFO og 4. årgang Lucia, og der er morgenkaffe og morgenbrød for forældre og børn.

• Juleafslutning med stort show hvor klasser optræder i salen.

• Fastelavn – for 0. – 3. kl, C1, C2 og klasser fra Egely.

• Den Nationale Trivselsdag fejrer hele skolen hvert år den 1. fredag i marts.

• Skolefester. Dansefest 0. – 3. klasse. Discofest i SFK for 4. – 5. årgang. Udskolingsfest 6. – 9. årgang.

• Ren-skole-udepatrulje. Alle klasser har en dag i løbet af året, hvor klassen fjerne affald udenfor.

• Hop & Rock festival for alle børn i SFO og SFK sidste torsdag i maj.

• Markedsdag 0. – 5. årgang.

• 9. klassernes sidste skoledag med karameller, revy m.m.

• Trimiaden – idrætsdag for hele skolen. 7. klasserne er hjælpere.

• Sommerafslutning med stort show hvor klasser optræder i salen.

Kom med indenfor på Skovlyskolen her