Velkommen i mini SFO

Kære kommende forældre

Vi glæder os til at byde jer og jeres barn velkommen i skole til maj.

Med skolen starter en ny periode i jeres barns liv. Det er en periode som de fleste børn ser frem til med lyst og spænding – og måske også med en smule nervøsitet for alt det nye.

Vi gør alt, hvad vi kan for at understøtte børnene og jer i skoleskiftet, og vi glæder os altid til at byde nye ansigter velkommen på skolen.

Skolens pædagoger og børnehaveklasselærere vil arbejde tæt sammen for at give børnene en god og tryg skolestart og en sammenhængende hverdag.

Fra 1. maj vil børnene gå i et mini-SFO forløb, hvor skolen SFO medarbejdere bl.a. vil arbejde med at:

·    Sørge for en god overgang børnehave til skole/SFO

·    Understøtte børnenes nye fællesskaber og venskaber

·    Forberede børnene til skolestart

·    Gøre børnene mere selvhjulpne

·    Støtte og hjælpe børnene til at blive mere selvstændige

·    Hjælpe børnene til at blive trygge ved skolen og de voksne

·    Sikre en masse tid til leg

·    Planlægge og gennemføre en hverdag hvor børnene lærer gennem aktiviteter, der tager afsæt i de seks temaer i de pædagogiske læreplaner, og som naturligt glider over i aktiviteter i overensstemmelse med ”mål og indhold” for SFO’en.

I børnehaveklassen møder jeres barn en masse nye aktiviteter, bogstaver og tal, musik, idræt og værkstedsarbejde, og børnene vil lære mange nye børn at kende og få nye kammerater.

I børnehaveklassen vægtes både en faglig og en legende tilgang til undervisningen. Der er opmærksomhed på barnets sprog og sprogforståelse, og alle elever sprogvurderes i begyndelsen af børnehaveklassen for at kunne tilrettelægge undervisningen efter børnenes forskellige kompetencer og behov.

I børnehaveklassen lægger fundamentet for skolens videre arbejde med elevernes alsidige og personlige udvikling. Det sker ved at give det enkelte barn udfordringer, der udvikler barnets nysgerrighed, videbegær og lyst til at lære og samtidig gør barnet fortroligt med skolen.

Undervisningen tilrettelægges, så børnene oplever, at de er del af et større socialt fællesskab. Undervisningen bygger på de færdigheder, viden og erfaringer, som børnene allerede har tilegnet sig i familien, dagtilbuddet og fritiden. Undervisningen indeholder leg og opgaver med bogstaver og tal, sprog og udtryksformer, naturen og naturfænomener, bevægelse og motorik, sociale færdigheder, samvær og samarbejde. Legen vil stadigvæk være en væsentlig del af barnets tilværelse.