Udlån af Ipads

Udlån af iPads - regler og retningslinjer

I Rudersdal Kommune udlånes der iPad til elever fra 0. -7.  klasse.

0.-2. klasse har fælles iPad til rådighed, for elever i 3.-7. klasse udlånes en personlig iPad til skolebrug. I udskolingen anbefaler vi at eleverne selv medbringer en computer.

I 3. klasse får alle elever udleveret en iPad, cover samt oplader. En iPad er et undervisningsmateriale på lige fod med en bog, Det forventes at iPad, cover og oplader leveres tilbage uden væsentlige skader.

Ipad’en er primært et arbejdsredskab. Eleverne må gerne have egne ting liggende på den, men er lagerpladsen brugt op, skal private ting slettes første. Skolen kan slette privat indhold uden varsel, hvis det er nødvendigt for undervisningen. Det er elvens ansvar at tage backup af det private indhold.

Skolen sørger for at installere de nødvendige apps til undervisning, der må derfor ikke oprettes Apple Id på iPad ‘en. Ipaden må ikke misbruges, dvs der må ikke ændres på styresystemer eller lignende.

Det er kun tilladt at tage iPad’en med på ferie efter aftale med læreren og med det primære formål at løse hjemmeopgaver.

Hvordan behandler jeg min iPad?

iPad’en skal behandles fornuftigt og ansvarligt. Både i skolen og i hjemmet. En iPad skal:

·         Ligge i tasken, når den ikke anvendes

·         Holdes adskilt fra mad og drikkevarer

·         Ikke tages ud af coveret

·         Være opladet og klar til brug når skoledagen starter

Hvis uheldet er ude, hvad så?

Hvis iPad’en bliver ødelagt eller forsvinder, er den opfattet af de almindelige regler om erstatningsansvar. Den skal behandles i overensstemmelse med retningslinjerne for, hvordan man behandler iPad’en.

Det betyder, at bliver en iPad ødelagt, mishandlet, eller udsat for bevidst skade, skal iPaden erstattes eller repareres på forældrenes regning. Uanset om skaden er sket i hjemmet eller på skolen.

Ledelsen tager stilling til, på baggrund af elevens forklaring, hvorvidt skaden er sket forsætligt, uagtsomt eller ved et hændeligt uheld. Det er altid en konkret vurdering, om eleven er erstatningsansvarlig. Hvis eleven kan give en plausibel og overbevisende forklaring på, at iPad’en er gået i stykker på hændelig vis, skal I ikke erstatte iPad’en.

Skolen sørger for at sende iPad’en til reparation. Ipad’en afleveres på kontoret og der kan i reparationsperioden stilles en låne iPad til rådighed.

Rudersdal Kommune -Skoleområdet

Stationsvej 36